Syndrom oszusta w nauce języka obcego

5 października 2023

Syndrom oszusta to bardzo powszechne zjawisko w nauce języka obcego. Nawet jeżeli znamy język wystarczająco dobrze by się w nim swobodnie komunikować, zapytani o poziom prawie zawsze go zaniżamy. Czym dokładnie jest syndrom oszusta i jak z nim walczyć (i wygrać)? Zapraszam do artykułu.

Termin syndrom oszusta (ang. imposter syndrome) został stworzony w latach 70-tych XX wieku przez dwie psycholożki Pauline Rose Clance i Suzanna Imes. Opisuje on uczucie, gdy uważamy się za mniej kompetentnych w jakimś obszarze niż jesteśmy postrzegani przez środowisko. Osoby doświadczające syndromu oszusta postrzegają swój poziom wiedzy i umiejętności jako niewystarczający do wykonania zadania w należyty sposób. Co ciekawe to uczucie występuje niezależnie od opinii środowiska i dowodów sukcesu.

Nie należy go jednak mylić ze strachem przed porażką. Syndrom oszusta to przekonanie, że czegoś nie potrafimy i obawa, że zostaniemy zdemaskowani.

Syndrom oszusta ogólnie mówiąc to brak wiary we własną wiedzę i umiejętności i najczęściej objawia się:

  • uczuciem bycia oszustem
  • obawą przed zdemaskowaniem
  • strachem przed niesprostaniem oczekiwaniom
  • trudnościa z dostrzeganiem swoich sukcesów
  • sabotowaniem sukcesu

Jak syndrom oszusta ma się do nauki języka obcego?

Czy kiedykolwiek czułeś/łaś, że twoja płynność wypowiedzi nie jest najlepsza, a nawet, że nie potrafisz komunikować się w języku obcym wystarczająco dobrze mimo, że uczysz się go już wiele lat?

To bardzo powszechne uczucie wśród osób uczących się języka obcego, niezależnie czy mówimy tu o angielskim, hiszpańskim, niemieckim czy suahili. To normalne, że porównujesz się do rodzimych użytkowników tego języka i czujesz, że dużo ci brakuje. Skupiasz się na tym czego nie wiesz, nie umiesz oraz umniejszasz lub w ogóle nie zauważasz swoich sukcesów. Być może cierpisz na syndrom oszusta.

Jeśli nie potrafisz zauważyć swoich postępów w nauce języka, nie widzisz umiejętności nabytych w czasie nauki może to doprowadzić do spadku motywacji, a nawet porzucenia nauki.

Jak więc pokonać syndrom oszusta?

Pamiętaj, że to normalne czuć się przytłoczonym rozmiarem przedsięwzięcia jakim jest nauka języka obcego. Nie pozwól jednak, żeby to uczucie tobą zawładnęło i przyćmiło twoje postępy. Oto kilka strategii, które mogą ci w tym pomóc:

  1. Rozpoznaj wroga

Na początek dobrze jest rozpoznać z czym się mierzysz. Pomyśl o symptomach omówionych wyżej i zastanów się czy je obserwujesz u siebie. Nie pokonasz syndromu oszusta jeśli nie wiesz, że go masz.

  1. Zauważ swoje mocne strony

Nikt nie jest kiepski we wszystkim i zawsze. Każdy z nas ma mocne strony i talenty. Nawet w posługiwaniu się językiem. Znajdź je, nazwij, poczuj się z nimi dobrze i wykorzystaj, żeby wzmocnić swoje poczucie sukcesu.

  1. Nie daj się negatywnym myślom

W każdym z nas jest trochę pesymisty, ale czy to znaczy, że mamy się poddać negatywnym myślom na temat naszej znajomości języka obcego? Co z tego, że jeszcze nie mówisz płynnie po angielsku? Jesteś w procesie nauki i nie można zaprzeczyć twoim dotychczasowym osiągnięciom. Skup się na nich.

  1. Mierz swoje postępy

Regularnie mierząc postęp w nauce zyskasz obiektywny punkt odniesienia. Ponadto na bieżąco sprawdzasz co działa, a co nie i możesz usprawniać proces nauki.

  1. Mów o sobie

Używając pierwszej liczby (ja) mów o sobie jakbyś już umiał/a płynnie posługiwać się językiem docelowym. Np. “Płynnie mówię w języku angielskim i znam wiele gramatycznych struktur i słówek.” Afirmacje w pierwszej osobie i czasie teraźniejszym pomagają przeformułować ograniczające przekonania i “piorą nam mózg” co z kolei wspiera osiągnięcie celu.

Nie pozwól, żeby syndrom oszusta stanął na drodze twojej nauki. Pamiętaj, że poczucie niepewności jest normalne, ale staraj się myśleć pozytywnie i skupiać na osiągnięciach. Osiągniesz swój cel, musisz tylko być ciepliwy/a i wytrwale do niego dążyć.

Poszukaj też wspierającego środowiska (przyjaciół, nauczyciela, grupy), w którym będziesz mógł/mogła ćwiczyć swoje umiejętności.

Powodzenia!

Kategoria rozwójTagi:
Pozostałe posty

Lubię powtarzać, że nauka języka jest jak maraton – wymaga dobrego przygotowania, planu, dyscypliny, a także równomiernego rozłożenia sił i wytrwałości. Brzmi jak całkiem trudne wyzwanie prawda? Nie znam osoby, która zdecydowałaby się na udział w maratonie po prostu wstając z kanapy. Czy przygotowujesz…

Write a comment