Jak wyniki eksperymentu rzodkiewkowo-ciasteczkowego mogą pomóc w nauce angielskiego?

3 września 2024
Jak wyniki eksperymentu rzodkiewkowo-ciasteczkowego mogą pomóc w nauce angielskiego?

Twoja silna wola jest jak bateria telefonu. Jeśli intensywnie z niej korzystasz, np. próbując wykształcić kilka nawyków na raz, może Ci jej szybko zabraknąć. Jakie to ma znaczenie w kontekście nauki języka angielskiego?

Nauka języka to maraton. Aby osiągnąć zamierzony poziom potrzebujemy przygotować się na wytężoną pracę przez dłuższy czas. Tu przychodzą nam z pomocą nawyki, które sprawiają, że nauka nie będzie stanowiła dla nas większego problemu, ponieważ nie musimy opierać się na (mocno niestabilnej) motywacji, tylko działamy z automatu. 

Jednak kiedy nawyk jest w początkowej fazie wdrażania niezbędna jest silna wola. Musimy intensywnie korzystać z jej ograniczonych zasobów, żeby nie poddać się i nie porzucić nawyku, kiedy opadnie już początkowy haj motywacyjny 😉

Dlatego jeśli chcesz z sukcesem wprowadzić nawyk regularnej nauki języka nie staraj się też zmienić diety, zaczynać przygody z medytacją, nowym sportem lub grą na instrumencie, a to wszystko jednocześnie z rzucaniem palenia.

Dlaczego? Wyjaśnienie kryje się w wynikach eksperymentu rzodkiewkowo-ciasteczkowego.

Głodni studenci college’u przyszli do laboratorium, gdzie podzielono ich na dwie grupy. Każda z grup została wprowadzona do sali, w której unosił się zapach świeżo upieczonych ciasteczek czekoladowych. Osoba prowadząca badanie, powiedziała że musi na moment wyjść, aby przygotować właściwy test. Wcześniej jednak wydała polecenie o następującej treści:

a) studenci, będący w pierwszej grupie mieli zjeść co najmniej dwa ciasteczka czekoladowe, nie wolno im jednak było tknąć rzodkiewek,

b) studenci, będący w drugiej grupie, mieli zjeść co najmniej dwie rzodkiewki, nie mogli jednak jeść przepysznie pachnących ciastek czekoladowych.

W dalszej części eksperymentu każda z grup miała rozwiązać niemożliwą do wykonania łamigłówkę. Studenci z grupy ciasteczkowej poświęcili zadaniu średnio 19 minut i aż 34 próby. Dopiero potem się poddali.

Ich koledzy z grupy rzodkiewkowej, którzy wcześniej przez kilka minut opierali się ciasteczkom, pracowali nad zadaniem zaledwie 8 minut i podjęli tylko 19 prób. Dlaczego tak szybko się poddali? Zabrakło im zasobu silnej woli.

Jaki z tego wniosek? Skup się na wprowadzaniu jednego nowego nawyku na raz i dopiero jak poczujesz, że siadanie do nauki angielskiego jest dla Ciebie automatyczne jak mycie zębów, zmieniaj nawyki żywieniowe, zaczynaj nowy sport czy rzucaj palenie. Choć w sumie to osobiście wolałabym żebyś zaczęła od palenia, o ile palisz 😉

Kategoria rozwójTagi:
Pozostałe posty

Prezentacje to kluczowy element pracy w międzynarodowych zespołach. Niezależnie od tego, czy przedstawiasz nowy pomysł, prowadzisz spotkanie zespołowe, czy raportujesz wyniki do interesariuszy, sposób, w jaki przekazujesz swoją wiadomość, ma ogromne znaczenie. W tym artykule znajdziesz angielskie zwroty na poziomie B2 i C1, które…

W dzisiejszym zabieganym świecie, gdzie każdy dzień w korporacji jest wypełniony po brzegi spotkaniami, projektami i niekończącymi się zadaniami, łatwo zrozumieć, dlaczego wielu z nas uważa, że „nie ma czasu na naukę angielskiego”. Jednak prawda jest taka, że czas na naukę już masz –…

Z okazji Black Friday przygotowałam mini-lekcję w temacie oszczędzania pieniędzy 🙂 i jak nasi znajomi mogą nam pomóc oszczedzić pieniadze. Jeśli temat Cię interesuje, kliknij w przycisk poniżej i pobierz lekcję! Enjoy!